Ketika Ambil Wudhu Niatkanlah Dalam Hati

Wednesday, May 29th 2013. | Islam

wudhu photo wudhu_zpse4c13580.pngDalam berwudhu, setiap bilasan mampu menghapus dosa-dosa yang telah kita lakukan. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang muslim atau mukmin berwudhu lalu membasuh mukanya, maka dari wajahnya akan keluar setiap kesalahan yang dilihatnya dengan kedua matanya bersamaan dengan air atau tetesan air yang terakhir atau seperti ini. Apabila ia membasuh kedua tangannya maka dari kedua tangannya keluar semua kesalahan yang dibasuh dengan air atau bersamaan dengan tetesan air yang terakhir sehingga ia keluar dengan bersih dari dosa. (HR Muslim, Tirmidzi dari Abu Hurairoh). Alangkah lebih baiknya jika setiap gerakan wudhu yang kita lakukan, disertai doa.

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan “Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini”
2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan “Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini”
3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan “Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini”
4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan “Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini”
5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan “Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Mahsyar dengan Arasy Mu”
6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,
“Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini”
7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan “Ya Allah, Jangan gelincirkan kakiku ketika aku melintasi titian Siratul Mustaqim nanti”
8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan “Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat serta ampunkanlah dosa2 aku”

Source: Sudah Tahukah Anda

tags: , , , , , , , ,